iFrame Tidak Bagus Untuk SEO?

Kenapa iFrame tidak bagus untuk SEO? Dalam entri ini saya akan beritahu mengenai iframe dan kesan terhadap SEO (Search Engine Optimization). Dulu, saya pun tak tahu apa ke bendanya iframe ni. Tapi selepas saya gunakan tools Chkme untuk periksa kebolehan blog ini untuk SEO, barulah saya tahu serba sedikit mengenai iframe ini.

Sebenarnya tidak salah pun untuk menggunakan iframe di dalam blog anda, terutama apabila anda menulis entri yang terpaksa menggunakan fungsi iframe ini. Contoh entri yang wajib gunakan iframe ialah perletakkan dokumen seperti pdf dan juga video.

Video-video yang anda kongsikan di dalam entri yang datang dari YouTube terutamanya akan menggunakan koding HTML berbentuk iframe ini. Saya pernah ceritakan satu teknik untuk tidak menggunakan iframe untuk YouTube, tetapi kini fungsi tersebut sudah tidak boleh digunakan lagi secara direct dari YouTube. Kalau mahu guna pun, anda perlu lakukan secara manual (untuk tidak menggunakan iframe).

Kesan iFrame Untuk SEO

Apakah kesan iframe ini untuk SEO?

iFrame Tidak Bagus Untuk SEO?

Secara amnya ia tidak ada kesan langsung kerana iframe tidak akan diindeks oleh enjin carian, atau dengan kata lain robot-robot enjin carian tak ambil kisah pun. Makanya, apabila anda letak video atau pdf dalam entri blog anda, ia tidak akan beri kesan atau berikan kredit kepada entri tersebut untuk SEO.

Saya menggunakan iframe untuk menkayakan entri saya, dan untuk berikan pemahaman untuk pembaca blog saya.

iFrame ‘Curi’ Trafik Blog

Cuma satu je isu mengenai iframe ini. Ia ‘mencuri’ trafik blog anda! Katakan anda letak iframe video YouTube dalam entri, setiap kali pengunjung singgah baca entri blog yang ada video ini, maka video ini akan dapat hits. Dan seandainya tuan punya video itu di YouTube telah monetize videonya, nah … mudah-mudah ia sudah dapat impression untuk Google Adsense yang membolehkan pemilik video tersebut menjana income.

Video merupakan salah satu teknik dalam cara buat duit dengan Adsense. Hanya menerusi video di YouTube, anda boleh jana income ribuan ringgit. Dapatkan Panduan Adsense untuk ketahui lebih lagi mengenainya.

Itu sebab saya suka ambil video YouTube dan kemudian muat naik kembali ke dalam akaun YouTube saya sendiri, dan barulah dikongsi seperti biasa di dalam entri yang memerlukannya.

Salah satu entri yang saya gunakan video ialah entri ini – Video Viral Gadis Roti Canai Singapura

Adakah iFrame Beri Kesan Pada SEO?

Maka, jika ditanya adakah iframe tidak bagus untuk SEO? Saya akan jawab:

Ia tidak ada kesan atas SEO tetapi ia satu kerugian untuk sesebuah entri jika tidak dioptimasikan untuk SEO terutama untuk On Page SEO.

Nasihat saya cuma satu, ia segalanya berbalik pada konten blog anda. Kayakan blog anda dengan kandungan terbaik dan original, mana-mana entri yang ada gunakan iframe ini pula boleh anda optimasikan untuk hasilkan backlink sesama entri dengan tajuk yang hampir sama.

Semoga bermanfaat.